'Waar anderen afhaken, raken wij enthousiast'

'Waar anderen afhaken, raken wij enthousiast'

Het team van Studio Lakmoes visualiseert (complexe) informatie en zet graag de tanden in ingewikkelde vraagstukken. De unieke combinatie van analytische skills op wetenschappelijk niveau en de creativiteit van het team ontwerpers, fotografen, programmeurs en motion designers maakt Studio Lakmoes uniek in Nederland.  Co-owners Barbara Wagensveld en Marjolein Pijnappels doen een boekje open over hun bedrijf. 'Waar anderen afhaken, raken wij enthousiast'.

10 must see TED talks over visualisatie, data en infographics

10 must see TED talks over visualisatie, data en infographics

Van data, cijfers en informatievisualisatie krijgen we hier bij Studio Lakmoes nooit genoeg. Deze 10 TED talks laten precies zien wat er zo interessant is aan data en het visualiseren van data. Nieuwsgierig? Laat je inspireren door onder andere data journalist David McCandless, statisticus Talithia Williams en data designer Jer Thorp.

Zo lieg je met grafieken

Zo lieg je met grafieken

Beeld heeft een krachtigere emotionele impact dan tekst. Het is een van de redenen waarom informatie die visueel wordt gepresenteerd sterker blijft hangen. Niet voor niets gebruiken reclamemakers al decennialang krachtige, emotionele beelden om producten te verkopen. Hoe prachtig je een product ook omschrijft, één krachtig beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Wij informatie designers proberen ook iets te verkopen: kennis en inzicht. Hoewel je dat misschien nobeler vindt klinken dan het verkopen van Coca Cola of de nieuwste iPhone is het dat niet per definitie zo. Je kunt namelijk lekker liegen met data – zelfs en juist als die data zelf feitelijk correct is.

Deze mensen maken jouw infographic

Deze mensen maken jouw infographic

Een infographic ontwikkelen is een heel proces. Je transformeert complexe data naar heldere informatie en beelden. Soms wordt er interactiviteit en animatie toegevoegd. Een heel team van mensen schuift aan tafel om de infographic tot succes te brengen. Maar het begint bij één persoon met een vraag.

Interactieve projecten: samenwerking is key

Interactieve projecten: samenwerking is key

Mijn vriend en ik laten huis bouwen. Elke week bezoeken we de bouwplaats en zien dat het huis weer een ietsjepietsje is gevorderd. Soms lijkt er en week niets te gebeuren. Maar achter de schermen zijn de kozijnenmakers, cementgieters en onze aannemer druk bezig. Dat zien we niet en daarom gaat het ons eigenlijk te langzaam. Waarom moet het een jaar duren voordat dat huis klaar is? Dezelfde vraag stellen klanten ons. Waarom rekenen jullie twee maanden voor het ontwikkelen van een online infographic? Aan ons de schone taak om de klant mee te nemen in ons werkproces. En daar hoort soms een blik achter de schermen bij.