5x krachtige story telling

Zoals we vorige week al schreven hebben we goede verhalen nodig. Dat blijkt ook uit de communicatie rondom de toestroom vluchtelingen vanuit o.a. Syrië naar Europa: hoe breng je de getallen terug tot een menselijke maat, hoe vertel je een verhaal dat raakt over iets dat ver weg is? De New York Times maakte een indrukwekkend verhaal hierover. Deze en nog vier voorbeelden van krachtige story telling laten zien hoe effectief  visuele verhalen kunnen zijn.

1. Vluchtelingen crisis

Deze infographic over de recentelijke toestroom asielzoekers laat eerst de kale feiten zien (asielaanvragen per land, ook relatief ten opzichte van aantal inwoners) en gaat vervolgens de diepte in met de persoonlijke verhalen: asielcentra die in brand worden gestoken in Duitsland, lijken in vrachtwagens in Oostenrijk. De combinatie van cijfers en indringende fotografie geven deze story een extra laag.

2. The internet of things

Deze interactieve infographic over 'The Internet of Things' legt voor eens en voor altijd haarfijn uit wat 'The Internet of Things' nu eigenlijk is en hoe het ons beïnvloed. Doordat de infographic stapje voor stapje wordt opgebouwd en je in je eigen tempo door de informatie heen kunt scrollen, komt de informatie in hapklare brokken op je af - en kun je ook altijd even een stapje terug. 

3. Zeespiegelstijging in Bangladesh

Deze mensen in Bangladesh raakten alles kwijt toen een rivier hun land opslokte. Tekst, fotografie en film geven deze mensen op indringende wijze een stem.

4. A Spacecraft for all

Hoe haal je een vintage spacecraft terug uit de ruimte? Een door crowdfunding gefinancierd onderzoeksteam bracht jaren '80 apparatuur aan de praat om te communiceren met de ISEE-3. Deze infographic geeft in een combinatie van filmbeelden en animatie de geschiedenis van deze satelliet weer en de uitkomsten van deze bijzondere missie.

5. Herstel economie na de crisis

De New York Times kan het als geen ander: cijfers krachtig in beeld brengen. Deze infographic laat zien hoe de economie zich heeft hersteld na de crisis, opgedeeld per sector. Direct is duidelijk waar de pijn hem (nog steeds) zit.