Infographics zijn te hip & faux infographics

Infographics zijn al een tijdje hip. Ik zie dat in de groei van mijn bedrijf en in de gesprekken die ik heb met opdrachtgevers. Steeds meer bedrijven en onderzoekers maken een cultuuromslag van communicatie in lappen tekst (die niemand leest), naar communicatie in beeld en infographics.

Daar ben ik - uiteraard - blij mee. Tegelijkertijd  zie je dat onder de vlag 'infographic' een hoop onzin wordt verkocht.  

Een infographic is meer dan een grafiek, of een verzameling fancy opgemaakte cijfers met plaatjes. Ik word verdrietig van zogenaamde infographics die geen grote dataset verduidelijken, en ook geen verhaal vertellen. Zeg maar faux infographics.

De 3D infographic

Er zijn natuurlijk voorbeelden genoeg van uitstekende 3D infographics. Dat zijn infographics die op een 2D (platte) manier informatie bieden over de eigenschappen van een ruimtelijke object. Bijvoorbeeld een onderzeeeer.


Door de onderzeeer in 3D weer te geven, biedt de infographic op een heldere manier informatie over de indeling.

Er is echter geen excuus om 3D taart-diagrammen te gebruiken zoals in onderstaand voorbeeld. Het 3D effect maakt het vrijwel onmogelijk om de verschillende cijfers te vergelijken, een effect dat met name optreedt bij staafdiagrammen. Staafdiagrammen zijn een van de krachtigste visuele methoden om aantallen te vergelijken. Door het 3D-effect gaat dit grotendeels verloren. Het oog meet de lengte van de staafjes af, maar deze lengte vervormt door het 3D-effect. 

Beeld: Scientific American via SmartDataCollective

Beeld: Scientific American via SmartDataCollective

Beeld: DemonOcracy

De Kameleon

De Kameleon is een faux infographic die heel erg lijkt op een infographic, maar het niet is. Het heeft een titel, cijfers, grafiekjes, plaatjes. Waarom is het dan toch geen infographic? Omdat de plaatjes en de cijfers los staan van elkaar. De plaatjes voegen niets toe, en leggen ook niets uit. Als je alle plaatjes zou weglaten, verandert er helemaal niets aan de informatiedichtheid. Plaatjes zijn alleen versiering.

En als je nauwkeurig kijkt naar de infographic hierboven, dan zul je zien dat de enige grafiek die er in staat, niet klopt: de boompjes staan niet in de juiste verhouding ten opzichte van de cijfers.

 

De gepimpte grafiek

Er is niks mis met de gepimpte grafiek, maar het is geen infographic. Een infographic vertelt een verhaal, laat meerdere kanten zien van een onderwerp en heeft kop, midden, staart en een eind. Net als een echt verhaal.

1798694_598136266926954_1852386422_n.png

Een grafiek komt het best tot zijn recht als de data zo helder mogelijk wordt gepresenteerd. Maar soms is het doel van een grafiek niet (alleen) om data helder weer te geven. Dan wil een opdrachtgever de grafiek plaatsen als een blikvanger bij een tekst. En is het belangrijk dat die grafiek er een beetje gezellig uit ziet. Prima, maar doe het dan wel zo, dat de data nog steeds centraal staat. En maak geen beding een 3D-taartdiagram. Niet alleen is dat een archetype van de slechte smaak in datavisualisatie, het is ook gewoon slechte datavisualisatie. 

Alle infographics hebben echter wel een ding gemeen met elkaar: ze moeten de boodschap duidelijk overbrengen. En dat is uiteindelijk het allerbelangrijkst.