Personal shopper zijn voor een BN-er is een beetje zoals een huisstijl ontwerpen

Een huisstijl ontwikkelaar is een beetje zoals de personal shopper van een BN-er. Met jouw expertise en ervaring, en rekening houdend met de stijl van je klant, kun je die in een mooi jasje stoppen. Daarvoor moet je haar wel een beetje kennen. Een beetje veel. 

Momenteel zijn we bezig met een stijl-traject voor een van onze vaste klanten. Waar wij voorheen vooral losse producten, infographics en illustraties ontwikkelden, mogen we nu de complete uitstraling van deze fijne klant aanpakken. Ontzettend leuk. Maar hoe pak je zoiets aan?

De kleur van het logo

Het eerste wat je moet doen is je klant leren kennen. Nog beter dan we al deden. Wat drijft de organisatie? Hoe willen ze gezien worden? Wat bewonderen ze aan zichzelf, en waar zitten de knelpunten? Best een uitdaging als de klant zich in eerste instantie toch vooral zorgen maakt over de kleur van het nieuwe logo. Want daar gaat het eigenlijk niet om. Een leuk keurtje kiezen is makkelijk, maar een betekenisvolle kleur kiezen is vergt iets meer tijd en moeite. Dan gaat het om historie, om imago, om aansluiting bij andere partijen of juist onderscheiden van concurrenten. En hebben we het nog niet gehad over lettertypes, beeldtaal, vormgeving en fotografie.

Het ontwikkelen van een nieuwe stijl begint bij een bedrijfsstrategische sessie. Wie is de organisatie? Waar staat ze over vijf jaar? Wat is haar visie op de wereld om haar heen en waaraan wil ze bijdragen? Vragen die al lastig genoeg zijn als je ze krijgt tijdens een sollicitatiegesprek, laat staan wanneer ze je worden gesteld door de ontwerpers die toch eigenlijk alleen maar even een nieuw logo en een opfrisbeurt voor de website zouden verzorgen. 

Maar als je wilt dat iemand jouw hele kledingkast opnieuw sorteert en upgrade is het niet genoeg om je kledingmaat door te geven. Jouw personal shopper moet weten wat je mooi vindt, en wat niet. Wat je wilt houden van het oude en wat niet. En vooral: waarom?

Lastige vragen

Wij zijn er van overtuigd dat lastige waarom-vragen er voor zorgen dat een visuele identiteit en stijl worden ontwikkeld die bijdragen aan de missie en visie van de organisatie. Een organisatie die consistent op herkenbare wijze naar buiten treedt, in een stijl die haar past, wordt herkend, en als betrouwbaar en professioneel ervaren.

Dat betekent dus allereerst: heldere keuzes maken over kernwaarden en de uitstraling. Dat kan eng zijn, want je moet als organisatie even diep graven wat nou echt belangrijk is, en dat in een handvol kernwaarden proberen te vatten. Maar als je dat goed doet, past de nieuwe visuele identiteit als een persoonlijk voor jou gemaakt jasje.

Het rood van Coca Cola

Kijk bijvoorbeeld eens naar de visuele identiteit van het Wereldnatuurfonds, de organisatie met hart voor de natuur die natuurbescherming wil inzetten om armoede te bestrijden. De organisatie is geeënt op de volgende drie kernwaarden: resultaatgerichtheid, integriteit en respect. Dit uit zich in een visuele identiteit die inspirerend en ook bescheiden is, met veel fotografie en groen, mensen én dieren en uiteraard het karakteristieke panda-logo dat nauwelijks is veranderd sinds de oprichting in 1961. 

Googleresultaten "wereldnatuurfonds"

Googleresultaten "wereldnatuurfonds"

Of die van de Rijksoverheid, ook al zo'n sterk merk. Een visuele identiteit en stijl die zich kenmerkt door de blauwe vlag en ontdaan van alle opsmuk. Blauw is de kleur van rust, traditie en beheerstheid. Het is ook niet voor niets dat de kernwaarden van de Rijksoverheid, waarop logo, kleur en de complete identiteit op zijn gebouwd, als volgt luiden: krachtig, helder, sober, geloofwaardig en Nederlands. Door de heldere en herkenbare vormen en het logo met kroon en logo straalt elke uiting van de Rijksoverheid diezelfde krachtige Nederlandsheid uit.

Googleresultaten "rijksoverheid"

Googleresultaten "rijksoverheid"

En dan hebben we natuurlijk nog het rood van Coca Cola. Rood is een agressieve kleur die opvalt, perfect voor een merk dat de wereld wil veroveren/heeft veroverd. Maar liefst zeven kernwaarden telt dit megabedrijf: leiderschap, samenwerking, integriteit, verantwoordelijkheid, passie, diversiteit en kwaliteit. Je merkt het aan de ongekende consistentie van Coca Cola die overal ter wereld precies hetzelfde smaakt en ziet het terug in de diverse online video's en in de campagnes waar het draait om vrolijke mensen van over de hele wereld vaak met een positieve boodschap.

Googleresultaten "coca cola"

Googleresultaten "coca cola"

Kleur is zoals je ziet een hele herkenbare en krachtige factor in de visuele stijl. Dat onze klanten nadenken over de kleur is dus ook niet zo vreemd en juist goed. Maar de kleur volgt uit het doorspitten van het DNA van de organisatie en niet andersom. Alleen dan zorg je voor een visuele identiteit die gedragen wordt door de organisatie en de juiste uitstraling heeft. Dus wij blijven die lastige vragen stellen tot we uiteindelijk uitkomen bij de kern. De kleur volgt dan vaak vanzelf.