Slim kiezen: infographic, animatie of toch een stukje tekst?

In de kenniscommunicatie hebben we vandaag de dag de keuze een heel scala aan communicatiemiddelen en media. Gaan we een tekst schrijven of een infographic laten ontwikkelen? Interactief en online misschien nog wel? Of gaan we voor een animatie of misschien toch een statisch plaatje?

doelgroep is belangrijk

Idealiter wordt de keus voor een communicatiemiddel bepaald door de gewenste doelgroep en het doel van de communicatie.

Het belangrijkste is dat het middel wordt gekozen dat de kennis het meest effectief overbrengt

In de praktijk blijken banalere zaken de keus voor beeld te bepalen: de baas wil het, het moet binnen twee weken gebruikt kunnen worden in een presentatie, of het budget beperkt de keus voor het middel.

Een animatie is niet hetzelfde als een infographic en heeft zijn eigen voor- en nadelen. Hoe maak je een slimme keus? Studio Lakmoes zet wat kenmerken van elk communicatiemiddel op een rij – op basis van eigen inzicht. Het is niet bedoeld als een set rigide regels. Onmogelijk ook: elke kenniscommunicatie heeft zijn eigen specifieke voorwaarden en wensen en ‘one size fits all’ is zelden van toepassing. Toch biedt onderstaand schema misschien wat houvast in het woud van nieuwe communicatiemiddelen.

Communicatiemiddel

Wat doet het?

Voordeel

Nadeel

Illustratie

Statische afbeelding die (vaak) een tekst illustreert of opleukt

Trekt de aandacht naar een onderdeel van tekst dat belangrijk is

Bevat zelf geen informatie, is er alleen ‘voor de mooi’

Tekst

Brengt informatie over

Gangbare manier van kenniscommunicatie

Uitdaging om compleet te zijn en correct zonder in jargon te vervallen. Kan meer moeite kosten voor gebruiker om te doorgronden.

Infographic

Gelaagd informatie aanbieden met iconen en grafieken in een samenhangend verhaal

Een compleet verhaal vertellen met meerdere instapmogelijkheden

Kost niet veel moeite om te begrijpen, maar vraagt wel aandacht van de gebruiker

Interactieve infographic

Gelaagd informatie aanbieden met de mogelijkheid om door te gebruiker de informatie te manipuleren door aanklikken, scrollen, etc.

Je kunt nog meer informatie aanbieden voor verschillende niveaus

Gebruikers moeten getriggerd worden om de informatie te onderzoeken

Datavisualisatie

Een weergave van een (vaak complexe) dataset in visuele grafieken, die gebruikers zelf kunnen ontdekken

Gebruikers kunnen zelf een verhaal uit de data onttrekken. Hoge informatiedichtheid

Kan intimiderend zijn en vergt wat extra inspanning om te begrijpen

Animatie

Tekenfilmpje waarbij een verhaal wordt verteld

Spreekt meerdere zintuigen aan: kijken en luisteren tegelijk

Gebruiker kan niet zelf het eigen tempo aangeven

Het is dus zinvol om na te denken wat het instapniveau is van de doelgroep, wat je precies wil overbrengen en op welke manier je het gaat verspreiden. Via web of papier? Wordt er misschien een website gebouwd of zelfs een interactieve installatie? Er is veel mogelijk, maar het belangrijkste is dat het middel wordt gekozen dat de kennis het meest effectief overbrengt.