Waarom we goede verhalen nodig hebben

Dagelijks overstroomt je inbox met mails die schreeuwen gelezen te worden. Je social media-kanalen barsten van de belangrijke updates en de krant staat vol artikelen die je gelezen moet hebben. So much information, so little time. Goede verhalen plaatsen informatie in een context, zodat je het sneller begrijpt en de informatie beter blijft plakken. We hebben daarom meer goede verhalen nodig in deze tijd van information overload.

Van alle informatie die jij dagelijks tot je neemt blijft maar een fractie hangen. Informatie die aangeboden wordt als verhaalvorm blijft beter hangen. Waarom is dat?

Story telling wordt gebruikt om complexe informatie over te dragen, merken memorabel neer te zetten en nieuws te brengen. Verhalen grijpen je bij de kladden. Ze transformeren complexe informatie en droge feiten tot een samenhangend verhaal, met een spanningsboog, interactie en emotie.

Mensen zijn verhaaldieren

Mensen zijn verhaaldieren: we verslinden sprookjes als kleine kinderen en blijven erdoor geraakt worden als volwassenen. Dan noemen we het geen sprookjes meer, maar slimme marketing stories die ervoor zorgen dat jij alleen nog maar dat ene merk koffie drinkt, bedrijfsverhalen die ervoor zorgen dat jij liever samenwerkt met dat het ene dan met het andere bedrijf en documentaires of films die je nog dagen bijblijven.

Jezelf in het verhaal plaatsen zorgt dat je de informatie beter onthoudt

Jezelf in het verhaal plaatsen zorgt dat je de informatie beter onthoudt

De grotschilders in Chauvet (Frankrijk) waren een van de eerste verhalenvertellers. Zij maakten niet slechts mooie plaatjes van jachttaferelen op een rotswand: de dieren reageren op elkaar, het verhaal is interactief. Door relief aan de randen van de illustraties te brengen was er bovendien ook nog echte interactie. Wanneer met fakkels de grot werd betreden leek het of de dieren echt bewogen.

Later gebruikten we fotografie en film om verhalen te vertellen en nu is daar het digitale platform, waar diverse media elkaar aanvullen om een verhaal van verschillende kanten te belichten.

We hebben goede verhalen nodig

We hebben goede verhalen nodig om te zorgen dat informatie effectief gedeeld wordt. Door verhalen te vertellen biedt je je publiek context en relevantie. Verhalen kunnen zaken met elkaar in verband brengen en het publiek meenemen en inspireren, waardoor het ook later beter blijft hangen. Mensen onthouden informatie beter als verhalen interactief zijn en uitnodigen om deel te nemen. Interactieve infographics zoals de Klimaatagenda geven mensen de kans om informatie in hun eigen tempo door te nemen en zo diep te duiken als zij zelf willen. Gecombineerd met muziek, tekst en film is story telling een slimme manier om je publiek te betrekken en informatie over te dragen.

Waarom zijn verhalen zo effectief? Door een mechanisme genaamd narrative transport hebben mensen van nature de neiging om zichzelf in het verhaal te plaatsen en te identificeren met het verhaal. Verhalen trekken ons brein op een onbewust niveau mee in hun flow. We projecteren onszelf in het boek of identificeren ons met een personage in een film en proberen het zo te begrijpen en te ervaren.

Hoe beter het publiek zichzelf kan vereenzelvigen met een verhaal, hoe effectiever het verhaal is. Reclames maken hier op effectieve manier gebruik van. Waarom zouden we dat niet kunnen gebruiken om zinvolle informatie te delen? Om informatie te verspreiden over duurzaamheid, het verbeteren van de gezondheidszorg en het creëeren van meer gelijkheid. Dat lijkt ons nou pas echt geweldig.

Laat ons weten welk verhaal jij zou willen vertellen!