Zo maak je een serious game van de keersluis bij Limmel

Bij Limmel (Limburg) wordt in 2016 een nieuwe keersluis gebouwd om de omgeving beter te beschermen tegen overstromingen en te zorgen dat grotere schepen door de sluis kunnen varen. Lukt het de stakeholders de keersluis te bouwen binnen de tijd en budget? Met Limmel the Game, ontwikkeld in opdracht van BESIX en Rebel, ervaren leerlingen van drie Maastrichtse scholen hoe complex een groot bouwproject in elkaar steekt. Terwijl bij hen om de hoek de keersluis wordt aangelegd, kruipen de leerlingen in de huid van stakeholders.

Limmel the Game - Studio Lakmoes
Limmel the Game - Studio Lakmoes
limmel serious game - studio lakmoes
besix serious game - Studio Lakmoes
limmel serious game - studio lakmoes

 

Kennismaken met de ins en outs van een groot bouwproject

 

Keersluis Limmel the game
Limmel the Game - Studio Lakmoes
Besix Limmel Serious game

Driedaags educatief programma

Onderdeel van de informatievoorziening aan de omgeving is het betrekken en informeren van scholieren. Samen met Jaarsma Tekstadvies, gespecialiseerd in grote aanbestedingsprocedures, ontwikkelde Studio Lakmoes een serious game en educatief programma dat zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid staat. Gedurende een driedaags educatief programma, gekoppeld aan de reguliere lessen Nederlands, aardrijkskunde en biologie, maakten havoleerlingen kennis met de ins en outs van een groot bouwproject zoals de aanleg van de keersluis bij Limmel. 

besix serious game stakeholders - Studio Lakmoes

Serious game

Het doel van Limmel the game is om de keersluis bij Limmel te bouwen binnen het maximale budget en daarbij iedere stakeholder tevreden te houden. De havoleerlingen kruipen in de rol van de stakeholders en leren met argumenten de anderen te overtuigen en tot een goede oplossing te komen binnen de tijd en het budget. Het spel bestaat uit een zogenaamde game map, een levensgroot opvouwbaar spelbord, stakeholderkaarten en fiches voor budget en SROI's. Het budget wordt weergegeven door fiches met geldzakjes. Tevredenheid wordt gemeten met SROI’s, social return on investment, een maat voor de maatschappelijke meerwaarde van een project. In deze game zijn de SROI’s weergegeven door fiches met smileys.

limmel serious game maastricht - Studio Lakmoes

Toekomst van de game

Het succes van ‘Limmel the Game’ is voor de betrokken partijen een opstapje naar meer. Rebel heeft al een Junior Academy en onderzoekt hoe deze uit te rollen is. BESIX en Rijkswaterstaat kijken of het onderwijsprogramma ook op andere projecten ingezet kan worden. Er wordt gesproken over kansen om het Maastrichtse pilot-concept zelfs een standaard te laten worden om meer infrastructurele projecten interessant te maken voor scholen, leerlingen en het publiek.