Wat kost een infographic? 

Oftewel: hoeveel extra's wil je?

Infographics heb je in alle soorten en maten. Studio Lakmoes maakt alle infographics op maat. Op een vraag als ‘wat kost een infographic’ is geen one-size-fits-all antwoord mogelijk.

Dat is namelijk hetzelfde als een autozaak binnenwandelen en vragen wat 'een' auto kost. Ga je voor de Ferrari, of voor een Toyota Aygo? Beide prima auto's, het is maar net wat je doel is. Wil je een auto kopen, of eentje huren voor een week? Met of zonder airco en lederen stoelbekleding? Roept u maar! Hetzelfde geldt voor infographics. Je kunt het zo fancy maken als voor jouw doel geschikt is en je budget reikt. Wij van Studio Lakmoes denken graag met je mee voor elk budget. Daarvoor moeten wij de volgende dingen in ieder geval van je weten.

Lees hier meer over wat infographics zijn en hoe je ze kunt gebruiken

Doel, doelgroep en boodschap

Om de scope van het project en dus de kosten van een infographic te kunnen bepalen verkennen wij samen wat het doel is van de infographic? Wil je overtuigen, illustreren, analyseren of informeren? 

De doelgroep is ook erg belangrijk. Voor wie maak je de infographic? Het maakt nogal verschil of je doelgroep bestaat uit 65+ mannen of basisschoolleerlingen. Baken je doelgroep zoveel mogelijk af.

Wat is tenslotte de boodschap van je infographic? Wat moeten mensen begrijpen of ontdekken als ze de infographic bekijken?

Type en omvang van de data en informatie

Wat voor type data heb je? Kwantitatieve data (cijfers) of kwalitatieve data (processen, structuur, netwerken).

Is deze data al helder opgeschreven, geanalyseerd en geordend in Excel of Word-bestand of is er nog een analyseslag nodig?

Hoeveel data is er aanwezig? Vaak moeten we de aanwezige data bestuderen om een inschatting van de omvang van het project te maken.

Stijl en huisstijl

Is er een huisstijl waar je rekening mee wilt houden? Of moet een nieuwe huisstijl voor een serie infographics ontwikkeld worden? Wij zijn ervaren om het maximale effect te bereiken binnen bestaande huisstijlen en ook beschikbaar voor het opnieuw ontwikkelen van huisstijlen. Informeren gerust naar de mogelijkheden. 

Statisch, interactief of animeren?

Hoe ga je publiceren: online of op papier? Publiceren op web biedt meer mogelijkheden: je kunt de infographic interactief of geanimeerd maken. Interactief wil zeggen dat je infographic online wordt ontsloten en dat onderdelen aan- of uitgeklikt kunnen worden. Animeren wil zeggen dat er bewegende onderdelen in zitten. Dat kan in een online infographic, maar bijvoorbeeld ook in een animatie of geanimeerde infographic: een filmpje.

Licenties en rechten

Je koopt van een ontwerper niet de infographic zelf maar het recht om deze te gebruiken. Vergelijk het met de huurauto: je mag er in rijden, maar niet voor altijd. Standaard koop je als opdrachtgever het recht eenmalig voor een specifiek doel of in een specifieke oplage de infographic te publiceren.

Wil je onbeperkt de infographic kunnen publiceren dan hangt daar een prijskaartje aan. Dan koop je alle rechten af, en mag je er alles mee doen wat je wilt. Vaak is een exclusieve, onbeperkte licentie echter ook voldoende: je wordt niet eigenaar, maar je kunt de ontwerpen onbeperkt gebruiken. Een soort lease eigenlijk.

Dit proces kunnen we ook samen doorlopen. Wij zijn kenniscommunicatiebureau Studio Lakmoes, gevestigd in het hartje van Arnhem. Wij visualiseren complexe kennis. Wil je meer weten over infographics? Vraag meer informatie of een offerte aan.