Wetenschap uitleggen zonder vliegende draken

Wetenschap uitleggen zonder vliegende draken

Je kent het vast wel. Tijdens een lezing kom je er tot je schrik achter dat je al zeker een halfuur over het laatste seizoen van Game of Thrones zit te mijmeren. Je hebt geen idee meer waar de spreker het over heeft, behalve dat het wel belangrijk lijkt. Of nog erger, je bent de spreker en je ziet de eerste rij knikkebollen. Maar je hebt het over fantastisch onderzoek, met schitterende data en dé oplossing voor een betere wereld! Hoe kan dat nou?

Een moodboard is altijd een goed idee

Een moodboard is altijd een goed idee

Wat zou het handig zijn als we gedachten konden lezen. Creepy, dat ook. Maar handig. We zouden nooit meer hoeven raden naar wat onze klanten willen, met name als het gaat om het ongrijpbare 'uitstraling' van het eindproduct. Omdat woorden vaak tekort schieten als het om ontwerpconcepten gaat maken wij 'moodboards' - ook wel visieborden of sfeerbeelden genoemd. Hoe maak je nu een goed moodboard?

Nieuw dataplatform voor verhaaldieren

Nieuw dataplatform voor verhaaldieren

Mensen vertellen elkaar al eeuwenlang verhalen. Zo onthouden we informatie beter. Het delen van verhalen met de wereldwijde community was nog nooit zo gemakkelijk. Er zijn ontelbare tools om updates en foto's te delen, te bloggen en vloggen. Maar het delen van data lijkt nog voorbehouden aan Excel-masters en informatiespecialisten. Nieuw dataplatform The Informary (launch 2 juli)  brengt daar verandering in.

Van wireframe tot infographic

Van wireframe tot infographic

Iemand een IKEA-kastje in elkaar laten zetten zonder handleiding is een zeer effectieve martelmethode. Zonder visuele ondersteuning is het haast onmogelijk de logica en structuur te vinden en de klus te klaren. Op dezelfde manier zijn onze wireframes een visuele manier om het concept voor onze klanten - en onszelf - te verhelderen. Ze geven de data en structuur van de te ontwikkelen infographic weer.

10x awesome scrollytelling

10x awesome scrollytelling

Scrollytelling is een nieuwe manier van online verhalen vertellen en informatie delen. De gebruiker ontdekt al scrollend het verhaal. Wij zijn fan van scrollytelling omdat het de mogelijkheid biedt veel informatie te delen, zonder dat de lezer zich overspoeld voelt. Altijd op zoek naar het neusje van de zalm op het gebied van kennis delen ontdekte Studio Lakmoes deze 10x awesome voorbeelden van scrollytelling.

Radicaal lange verhalen met scrollytelling

Radicaal lange verhalen met scrollytelling

Mensen vertellen elkaar al eeuwenlang verhalen. Zo onthouden we informatie beter. Dat is niet veranderd. De vorm waarin we dat doen verandert wél. Dankzij boekdrukkunst, video en internet is het mogelijk om verhalen te maken, op te slaan en (wereldwijd) te verspreiden. Met scrollytelling keren we de trend van online steeds korter en sneller informatie delen. We mogen weer lekker langdradig worden.

Hoe een pinguïn de volwassenheid van de beeldcultuur inluidt

Hoe een pinguïn de volwassenheid van de beeldcultuur inluidt

De eerste keer dat iemand mij vroeg een lezing te geven over De Beeldcultuur en hoe die onze manier van communiceren heeft veranderd moest ik even slikken. Ik denk dat ik de memo heb gemist dat onze samenleving ineens een Beeldcultuur is geworden. Ik dacht dat we al vanaf de prehistorie in een beeldcultuur leven, getuige de rotschilderingen en later hiëroglyfen, beschilderde kommetjes en familiegeschiedenissen op de wanden van paleizen.

Waarom we goede verhalen nodig hebben

Waarom we goede verhalen nodig hebben

Dagelijks overstroomt je inbox met mails die schreeuwen gelezen te worden. Je social media-kanalen barsten van de belangrijke updates en de krant staat vol artikelen die je gelezen moet hebben. So much information, so little time. Goede verhalen plaatsen informatie in een context, zodat je het sneller begrijpt en de informatie beter blijft plakken. We hebben daarom meer goede verhalen nodig in deze tijd van information overload.