infographics

Van wireframe tot infographic

Van wireframe tot infographic

Iemand een IKEA-kastje in elkaar laten zetten zonder handleiding is een zeer effectieve martelmethode. Zonder visuele ondersteuning is het haast onmogelijk de logica en structuur te vinden en de klus te klaren. Op dezelfde manier zijn onze wireframes een visuele manier om het concept voor onze klanten - en onszelf - te verhelderen. Ze geven de data en structuur van de te ontwikkelen infographic weer.

10 must see TED talks over visualisatie, data en infographics

10 must see TED talks over visualisatie, data en infographics

Van data, cijfers en informatievisualisatie krijgen we hier bij Studio Lakmoes nooit genoeg. Deze 10 TED talks laten precies zien wat er zo interessant is aan data en het visualiseren van data. Nieuwsgierig? Laat je inspireren door onder andere data journalist David McCandless, statisticus Talithia Williams en data designer Jer Thorp.

Tutorial: in 5 stappen naar een betekenisvol icoon

Tutorial: in 5 stappen naar een betekenisvol icoon

Juist omdat het icoon de kleinst mogelijke visuele weergave vertegenwoordigt komt het ontwerpen van iconen zo nauw. Er is (letterlijk) geen ruimte voor overbodige details en elk onderdeel moet verantwoord kunnen worden. De volgende 5 stappen zijn essentieel voor het ontwerpen van een betekenisvol icoon.

5x Grensverleggende infographics

5x Grensverleggende infographics

Infographics zijn overal: op social media en websites, in het jaarverslag of lesboek. Ze visualiseren cijfers en processen op een toegankelijke manier. En meestal staan ze op papier, of op je computerscherm. Sommige infographics overschrijden de grens naar andere media, zoals productontwerp en architectuur. Vijf voorbeelden van grensverleggende infographics.

Infographics ontwerpen: tips van de professional

Met gratis infographic tools kan tegenwoordig iedereen een infographic ontwerpen. Waar moet je op letten bij het ontwerpen van een infographic? Hoe zorg je dat je een goede, professionele infographic maakt?

goede infographic maken
goede infographic maken
goede infographic maken

Superhandig, al die gratis infographic tools! Maar je moet wel weten: niet iedereen met een iphone-met-camera kan ineens een professionele foto kan maken, en niet iedereen met een wifi-verbinding en een infographic tool kan een professionele infographic ontwerpen. Waar moet je in ieder geval op letten?

Structuureer je data 

Een heldere structuur met een hierarchie leidt je oog door het verhaal heen. Dit betekent dat je voor het ontwerpen eerst de informatie terug moet brengen tot de essentie. Less is more. Een overdaad aan informatie zorgt ervoor dat de hoofdboodschap ondersneeuwt.

Hulp nodig bij dataverzameling of data-analyse?

Slim kleurgebruik

Gebruik bij het ontwerpen maximaal 5-7 kleuren, kleuren die goed van elkaar te onderscheiden zijn. Waarom 5-7? Dit is het aantal 'items' dat je maximaal in je werkgeheugen kunt onthouden. Kies je kleuren slim: geen groen-rood gradient, want kleurenblinden kunnen dit niet onderscheiden. Gebruik 5 verschillende kleuren als het om categorie-data gaat, zoals hondenrassen, en gebruik een gradient van dezelfde kleur (licht-donker) als het om data gaat die je in een volgorde kunt plaatsen, zoals de omzet van verschillende winkelketens.

Slimme grafieken ontwerpen

Gebruik je grafieken in de infographic, dan moeten deze snel door de doelgroep begrepen kunnen worden. Dat betekent heldere labels en duidelijke assen. Zorg er ook voor dat de data zelf (de lijndiagram, de staafdiagram) duidelijk naar voren komt, en niet wordt overschreeuwd door illustraties (lees hier meer over bij de godfather van datavisualisatie Edward Tufte).

Een kop, midden en een staart

Goede infographics hebben net als een verhaal, een kop (aanleiding of eyecatcher), een midden (hoofdmoot van de informatie) en een staart (een conclusie of call to action).

Om een goede, effectieve infographic te ontwerpen heb je verstand nodig van dataverzameling en data-analyse, het structureren van informatie en het omzetten naar een goed ontwerp. De gratis online infographic tools kunnen een goede manier zijn om informatie voor intern gebruik te ordenen. Met deze tools zit je wel vast aan templates en vaststaande kleuren en lettertypes. Zodra de infograpic wat complexer wordt, kom je er met deze tools niet meer uit.

Net zoals je je professionele bedrijfsfoto's niet uitbesteed aan die aardige jongeman van logistiek, maar een fotograaf inhuurt, is het dan ook verstandig om voor een echt professionele infographic een, nouja, professional in te huren. 

Studio Lakmoes is expert in het ontwerpen van infographics. Hoe kunnen wij helpen? Of wil je zelf eerst een beetje uitproberen? Check dan deze gratis tools.

Top 5 infographics van 2014

Elk jaar vaste prik: een terugblik op de afgelopen 365 dagen. Studio Lakmoes is daarop geen uitzondering. Het afgelopen jaar stond in het teken van de infographic: superhip en enorm geschikt om data en informatie te delen. Wij geven je vandaag onze top-5 infographics van 2014.

We zijn niet de enige die infographics op deze manier in de spotlight zetten. Diverse blogs, bedrijven en Pinterest pinners doen een dappere poging de mooiste infographics van 2014 te verzamelen.

Wij twijfelen echter of de infographics van deze verzamelaars wel echte infographics zijn. Een echt goede infographic moet namelijk aan nogal wat voorwaarden voldoen om niet bestempeld te worden als pseudoinfographic

Een infographic is pas echt een infographic als je op de volgende vragen 'ja' kunt antwoorden:

  1. Zit er een duidelijke structuur in het ontwerp?

  2. Bevat dit ontwerp een kop, midden en een staart

  3. Bevat dit ontwerp gevisualiseerde data (grafieken) of processen (schema's)?

  4. Bevatten de visualisaties (beelden, iconen) informatie?

  5. Heeft beeld de overhand over tekst.

(anders is je infographic misschien 'gewoon' een mooi vormgegeven poster met opgeblazen tekst)

Onze top-5 infographics van 2014

Eleanor Lutz

Eleanor Lutz van Tablet on Whale werd afgelopen jaar vooral bekend vanwege haar gif-visualisatie van vliegbewegingen van vogels en insecten. Ze maakte afgelopen week ook nog een waanzinnige gif over embryogenese, oftewel hoe een mens in de buik van de moeder wordt gemaakt. Beide must sees.

 

Nicolas Feltron

Wij houden van Nicolas Feltron. Alleen iemand die zo verliefd is op datavisualisatie als hij kan dataverzameling en datavisualisatie tot kunst verheffen. Een jaar lang heeft Feltron weer data over zijn leven bijgehouden en omgezet in een awe inspiring visualisatie over zijn persoonlijke communicatie.

 

David Yanofsky en Tim Fernholz

Studio Lakmoes is gek op alles wat met ruimtevaart, planeten en outer space te maken heeft (we kijken uit naar de nieuwe Star Wars-film). Deze infographic over alle satellieten die rond de aarde cirkelen  (1.200!) is dan ook koren op de molen voor ons. Met deze interactieve infographic kun je de satellieten sorteren op doel, land van herkomst en leeftijd. 

Frédérik Ruys

Frédérik Ruys van Visualizm ontwikkelde in 2014 een interactieve tool waarmee het schoolverloop van 70.000 scholieren werd verbeeld. Superhandig! Het blijkt namelijk dat het basisschooladvies dat leerlingen krijgen een goede voorspeller is van het succes op de middelbare school.

David McCandless

David McCandless van Information is Beautiful maakt regelmatig indrukwekkende infographics en visualisaties over alledaagse dingen die zorgen voor een regelrecht AHA-moment. Zoals deze infographic over besmettelijke ziekten. Hoe besmettelijk (en dodelijk) is het HIV-virus en het verkoudheidsvirus nu echt?

Wij maken ook graag top-5-waardige infographics over onderwerpen die jou aan het hart gaan. Meer weten? Neem in het nieuwe jaar contact op! Wij houden nog even vakantie. Tot 5 januari!

10x doen deze kerstvakantie - in infographics

De feestdagen staan weer voor de deur: die week waarin familieverplichtingen en hooggespannen verwachtingen in een explosieve mix samenkomen. Wij van Studio Lakmoes kijken er ontzettend naar uit. Deze 10 dingen staan bij ons op het programma. Wat ga jij doen?

1. Genieten van een welverdiende vakantie

2. Kerstboom optuigen

3. Met de kat spelen

4. Kerstinkopen doen voor de neefjes

5. Kerstfilm kijken met de hele familie

6. Drank

7. Awesome cadeautjes krijgen

8. Nieuwjaarsfeestje (YOLO!)

9. Lekker rommelen in huis

10. Kerstboomophaaldag

Studio Lakmoes sluit haar deuren tijdens de feestdagen. Vanaf 5 januari zijn wij weer terug. Heb jij een kennisvraagstuk waar je hulp bij nodig hebt? Dit is wat wij doen, stuur ons gerust een mailtje.

Awesome infographics

Een tijdje geleden schreef ik een blog over het verschil tussen infographics en pseudoinfographics, met een aantal voorbeelden van pseudoinfographics, oftewel 'nep infographics'. Op twitter werd mij gevraagd of ik dan ter compensatie ook echt toffe infographics kon laten zien. Ik zal hier een aantal van mijn favoriete infographics laten zien - datavisualisaties zijn weer iets anders dan infographics, daarover binnenkort meer.

Een infographic vertelt een verhaal in beeld met een duidelijke structuur, kop, midden en staart, en bevat data (cijfers en/of processen) die zijn gevisualiseerd. De beelden zijn niet alleen illustratief, maar bevatten informatie.

Nou, hier heb ik er een paar voor je klaar staan. Enjoy!

Nederland Verbeeld

Het Planbureau voor de Leefomgeving verzamelt data over Nederland en zet het voorbeeld voor inspirerend en informatief ontsluiten van informatie in interactieve infographics, zoals deze over CO2, en in de publicatie Nederland Verbeeld. Hieronder twee voorbeelden uit de publicatie over landbouw en zuinige auto's. 

Infographic Nederland Verbeeld - PBL
Infographic Nederland Verbeeld - PBL

Francesco Franchi

Francesco Franchi is is de art director bij  Il Sole 24 ORE, een Italiaanse financiële krant die werk maakt van visual story telling. In perfecte balans tussen tekstuele en visuele informatie brengt deze krant complexe verhalen. De ontwerpen zijn elegant en volgzaam aan dataviz guru Edward Tufte's adagio 'above all else, show the data' en dragen bij aan een beter begrip van de onderwerpen. De infographic bovenaan is ook van zijn hand.

Fransesco Franchi

Drishti Khemani

Deze infographic over het creatieve proces van Drishti Khemani, designer uit Singapore, laat in een oogopslag zien hoe zij  te werk gaat.

Drishti Khemani

David McCandless

David McCandless, oprichter van het infographics project Information is Beautiful vat alledaagse dingen in beeld en maakt ze daarmee duidelijker. Zo heeft hij op elegante en doeltreffende wijze laten zien in deze infographic over klimaatverandering wat er gebeurd als het zeeniveau blijft stijgen. Kijk hier voor meer infographics over klimaatverandering.

sea level rise - david mccandless

The United States and the World

Hoewel technically speaking wellicht geen infographic (de staart, oftewel de conclusie, ontbreekt), is deze graph zeer eenvoudig en duidelijk. De administration van President Franklin D. Roosevelt publiceerde een boek met grafieken die moesten laten zien hoe goede de publieke werken van de New Deal werkten en hun vruchten afwierpen.


The New Deal - Rooseveldt

Dit zijn geen infographics (echt niet)

Een infographic is een goede manier om (compexe) data of processen te visualiseren. Dat is echter slechts een reden waarom steeds meer organisaties en bedrijven om een infographic vragen. De andere reden is: infographics zijn hot. En doordat ze hot zijn, wordt het hebben van een infographic een doel op zich en vergeten mensen te checken of de informatie die zij hebben, ook echt geschikt is om in een infographic te stoppen. Met pseudoinfographics als gevolg.

 Dit ontwerp lijkt op een infographic door de duidelijke structuur, maar is er geen, want de beelden zijn geen dragers van informatie.

Dit ontwerp lijkt op een infographic door de duidelijke structuur, maar is er geen, want de beelden zijn geen dragers van informatie.

Een infographic vertelt een verhaal, bevat een kop (aanleiding of eyecatcher), een midden (hoofdmoot van de informatie) en een staart (een conclusie of call to action). Hetzelfde kun je echter zeggen van een journalistieke tekst of een posterontwerp. Wat een infographic hiervan onderscheidt is dat de informatie met beelden wordt verteld. Cijfers staan in grafieken en processen worden gevisualiseerd.

Maar soms zijn er geen cijfers of processen. En wil de klant toch een infographic. Of soms zijn er losse cijfers, die een klant gevisualiseerd wil zien. Het resultaat is een ontwerp, waarin cijfers worden opgeblazen en aangekleed met iconen, met de uitstraling van een infographic, die dat in het geheel niet is. De cijfers hebben bijvoorbeeld geen context en de beelden zijn er alleen ter illustratie, niet omdat ze informatie bevatten.

Pseudoinfographic: een ontwerp dat kenmerken heeft van een infographic, zoals cijfers, visualisaties (beelden) en een duidelijke structuur, maar geen infographic is, omdat de visualisaties geen informatie bevatten, maar alleen als illustratie dienen van de tekst.

Pseudoinfographics zijn eigenlijk gewoon ontwerpen, en kunnen prachtig zijn en heel geschikt voor hun doel. Laten we echter niet doen alsof het infographics zijn.

 Door de berg cijfers krijgt dit ontwerp een infographic uitstraling, maar als je goed kijkt staan er maar twee grafieken in en die zijn niet eens duideljk. ZIe jij ze?

Door de berg cijfers krijgt dit ontwerp een infographic uitstraling, maar als je goed kijkt staan er maar twee grafieken in en die zijn niet eens duideljk. ZIe jij ze?

 Het followerssysteem van Twitter wordt hier geanalyseerd voor verkopers en geprobeerd is om het proces van followers naar buyers te visualiseren door volgers als 'voedsel' te visualiseren en kopers als 'eieren', maar de analogie is flinterdun en draagt niet bij aan het beter begrijpen van de informatie.

Het followerssysteem van Twitter wordt hier geanalyseerd voor verkopers en geprobeerd is om het proces van followers naar buyers te visualiseren door volgers als 'voedsel' te visualiseren en kopers als 'eieren', maar de analogie is flinterdun en draagt niet bij aan het beter begrijpen van de informatie.

 Een kleine hoeveelheid cijfers die geïllustreerd worden maakt nog geen infographic.

Een kleine hoeveelheid cijfers die geïllustreerd worden maakt nog geen infographic.

 Een wordcloud, een paar tabellen met cijfers en strakke illustraties maken ook geen infographic. De beelden zijn illustratief en alle informatie zit in de teksten en losse cijfers. Typische pseudoinfographic.

Een wordcloud, een paar tabellen met cijfers en strakke illustraties maken ook geen infographic. De beelden zijn illustratief en alle informatie zit in de teksten en losse cijfers. Typische pseudoinfographic.

Wil je er achter komen of iets een infographic is? Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Zit er een duidelijke structuur in het ontwerp?
  2. Bevat dit ontwerp een kop, midden en een staart
  3. Bevat dit ontwerp gevisualiseerde data (grafieken) of processen (schema's)?
  4. Bevatten de visualisaties (beelden, iconen) informatie? 
  5. Heeft beeld de overhand over tekst?

Kun je op alle 5 de vragen ja antwoorden, dan is de kans zeer groot dat je met een infographic te maken hebt. 

Nu je hebt kennis gemaakt met pseudoinfographics is het tijd voor een aantal echt mooie infographics.



In Arnhem staat een Empire State Building leeg

Afgelopen half jaar ontwikkelde Studio Lakmoes een infographic over de leegstand in Arnhem om betekenis te geven aan de leegstandscijfers. Het eerste exemplaar van een gelimiteerde oplage zeefdrukken van de infographic is afgelopen week overhandigd aan de Gemeente Arnhem tijdens een inspiratiemiddag over jong ondernemersschap met 40 ambtenaren bij creatieve hub Sequence Zero.

In Arnhem staat, volgens de meest conservatieve schattingen, 196.000 m3 aan kantoorruimte leeg. Dat is veel. Namelijk: een compleet Empire State Building aan kantoorruimte.

Cijfers hebben alleen betekenis in een context. Door een analogie (Empire State Building) of het vergelijken van cijfers met andere cijfers kun je ze interpreteren.

leegstand infographic arnhem

Een voorbeeld: vorig jaar lanceerde de gemeente Arnhem een initiatief waarbij jaarlijks 10.000 m3 leegstand wordt weggewerkt. Is dat veel? Is dat weinig? Als we het getal 196.000 m3 erbij halen en dit doorberekenen, zien we dat het de gemeente op die manier 20 jaar gaat duren om alle leegstand weg te werken - als er niets meer bijkomt.

Door visualisatie van dit soort cijfers krijgen de cijfers betekenis en gaan ze leven. Deze infographic heeft als doel ondernemers en ambtenaren te inspireren om de leegstand in Arnhem aan te pakken en om te zetten in plekken waar innovatie en ondernemerschap hand in hand gaan zoals bij Sequence Zero en Coehoorn Centraal.

De PDF van de infographic mag ovv Studio Lakmoes openbaar gedeeld en verspreid worden. De infographic is ook verschenen als zeefdruk in gelimiteerde, genummerde en gesigneerde oplage van 51. Interesse in een exemplaar? Neem contact op met Studio Lakmoes.