Een moodboard is altijd een goed idee

Wat zou het handig zijn als we gedachten konden lezen. Creepy, dat ook. Maar handig. We zouden nooit meer hoeven raden naar wat onze klanten willen, met name als het gaat om de ongrijpbare 'uitstraling' van het eindproduct. Omdat woorden vaak tekort schieten als het om ontwerpconcepten gaat maken wij 'moodboards' - ook wel visieborden of sfeerbeelden genoemd. Hoe maak je nu een effectief moodboard?

beatrixsluis5.png

Het is de taak van de kennisregisseur om samen met klanten te kijken hoe we hun complexe informatie, proces of dataset op een heldere manier kunnen visualiseren.

Het draait daarbij in het begin om de inhoud. Wat willen zij vertellen? Hebben zij daarvoor de juiste data? Kloppen die data? En wat is de belangrijkste conclusie of boodschap? Essentiële vragen, maar laten we stijl en uitstraling van het eindproduct niet uit het oog verliezen. Daarom maken wij bij vrijwel elk project een moodboard. Hiermee kunnen we niet alleen testen of we qua esthetiek en uitstraling op een lijn zitten, het zoeken naar goede beelden stimuleert ook ons eigen creatieve proces. Hoe gaat dat nu in zijn werk, zo'n moodboard maken?

Luister!

Je luistert goed naar de klant. Dat kan door letterlijk om tafel te gaan, maar het kan ook indirect, door te kijken naar alle online en offline uitingen van de klant en naar hoe zij zich presenteert. Let wel: hoe een organisatie zich presenteert is niet altijd hoe zij zich willen presenteren. Het kan helpen enkele kernwoorden te noteren voor de (gewenste) uitstraling, bijvoorbeeld:

  • flowy, dromerig, koel, fris

  • corporate, helder, duidelijk, nuchter

  • creatief, over-the-top, puberaal, theatraal

Goed luisteren en het betrekken van de klant versterkt het partnerschap dat je met de klant vormt gedurende het project.

Verzamel!

Vervolgens ga je visuele content verzamelen of maken. In deze fase draait het er niet om dat je perfecte beelden vindt of maakt. Het gaat er bij een moodboard om dat je een bepaalde sfeer neerzet, een snaar weet te raken. Een makkelijke manier om visuele content te verzamelen is door een zoekterm in te typen bij een zoekmachine en al googlend je content bij elkaar te schrapen.

Let op copyright! Het is verboten om materiaal met copyright te gebruiken in klantvoorstellen. Je kunt dit omzeilen door op Pinterest moodboards aan te maken, en deze aan je klant voor te leggen of gebruik te maken van rechtenvrije afbeeldingen.

Beperk je echter niet tot online content. Loop een rondje door de buurt, maak foto's. Pak pen en papier en maak schetsen. Gebruik verfstaaltjes van de Praxis om je kleurenschema samen te stellen. Kortom: wees creatief. 

Orden!

Tenslotte orden je alle content tot er een visueel coherent beeld ontstaat. Ook hier geldt: kill your darlings, darling! Laat weg wat niet past, schrap, gum, schuif en pas en meet net zolang tot je tevreden bent. 

Luister (ja, alweer)!

Tijd om je moodboard te presenteren. Persoonlijke toelichting is hierbij belangrijk. Je wilt dat de klant het totaalbeeld in zich opneemt en zich niet verliest in de details. Deze worden tenslotte uitgewerkt in het project zelf. Luister wederom goed naar alles wat de klant zegt. Vindt ze iets niet mooi? Wat precies niet? Waarom? Vraag door, net zolang tot je het naadje van de kous weet.

Verschillende typen moodboards

Je kunt moodboards op verschillende manieren maken. Klassieke moodboards bestaan uit uitgeknipte afbeeldingen en foto's op foamboarden. Digitaal kun je ook prima moodboards maken. Het is minder direct, en soms kan het lekker zijn om iets vast te houden en van dichtbij te kunnen bekijken. Digitale moodboards kun je wel sneller maken en aanpassen. Daarnaast kun je moodboards ruwweg in twee typen onderverdelen:

Look & feel moodboard

Een look & feel moodboard bevat foto's en beelden die de uitstraling van het eindproduct weergeven. Het is een vaak een collage dat een samenhangend beeld vormt. De beelden kunnen overal vandaan komen en worden niet noodzakelijkerwijs ook in het eindproduct verwerkt. Een look & feel moodboard is een goed startpunt voor de uitwerking van het eindproduct.

 Look & feel moodboard voor data dashboard

Look & feel moodboard voor data dashboard

 Look & feel moodboard voor infographic

Look & feel moodboard voor infographic

Conceptstijl moodboard

Een conceptstijl moodboard bevat een kleurenschema, voorstel voor het lettertype en een korte opzet hoe de content visueel weergegeven gaat worden. Het bevat een aanzet tot ontwerpen en stijlen die in het eindproduct terug gaan komen. Het is eigenlijk een combinatie van een conceptontwerp en een moodboard en bevat vaak elementen die ook in het uiteindelijke ontwerp terug te vinden zijn.
 

 Conceptstijl moodboard voor strategie

Conceptstijl moodboard voor strategie

 Conceptstijl moodboard voor infographic

Conceptstijl moodboard voor infographic

Een goed moodboard helpt je om beter met je klant en je team te communiceren over 'ongrijpbare' en moeilijk in woorden te vatten concepten. Het zorgt er in een vroeg stadium van het project voor dat de neuzen dezelfde kant op staan en stimuleert de betrokkenheid van de klant bij jullie project. Kortom: een moodboard is altijd een goed idee.