Van wireframe tot infographic

Iemand een IKEA-kastje in elkaar laten zetten zonder handleiding is een zeer effectieve martelmethode. Zonder visuele ondersteuning is het haast onmogelijk de logica en structuur te vinden en de klus te klaren. Op dezelfde manier zijn onze wireframes een visuele manier om het concept voor onze klanten - en onszelf - te verhelderen. Ze geven de data en structuur van de te ontwikkelen infographic weer. 

Het graphic design van onze infographics is maar het topje van de ijsberg van het hele ontwikkelproces. De meeste energie gaat zitten in het analyseren van de data, het vormen van het verhaal en het structureren van de informatie. Dit proces maken wij visueel in onze wireframes, een soort blauwdrukken of conceptontwerpen van de infographic.

Het functionele wireframe

Een wireframe laat zien waar alles moet komen, net zoals de tekeningen van een nieuwbouwhuis. De schetsen laten de kamers zien, de locatie van de stopcontacten en de deuren, maar niet de kleur bakstenen, de vloerbedekking en het type raamkozijnen. Wireframes zijn zwart-wit en bevatten alleen de functionele onderdelen van de infographic. 

leraarArtboard 1.png

Voor het maken van een wireframe verzamelen onze kennisregisseurs data en doen research. Vervolgens structureren zij de data tot een logisch verhaal waarbij de elementen elkaar op een logische manier opvolgen. Het verhaal bevat doorgaans een kop, midden en een staart. Dit verhaal vormt de basis voor het wireframe. Het wireframe in dit voorbeeld brengt de verschillende manieren in beeld waarop je leraar kunt worden in Nederland: vanuit MBO, HBO of met een universitaire opleiding.

leraarArtboard 2.png
wireframe lakmoes

Er zijn verschillende manieren waarop je data kunt structureren. De kennisregisseur ontwikkelt een passend concept voor het wireframe. In bovenstaand voorbeeld is ervoor gekozen om de verschillende opleidingen te visualiseren in blokken, en de routes te verbeelden door wegen.

Een wireframe zoals deze maakt voor een klant inzichtelijk hoe de kennisregisseur de data wil visualiseren. De klant kan kijken of het alle lijntjes, labels en posities kloppen of dat er nog informatie ontbreekt of niet juist is weergegeven.

De infographic komt tot leven

Op het moment dat de structuur vastgesteld is, kan de graphic designer aan de slag. Uitgaand van de structuur in het wireframe worden kleuren en illustratieve elementen toegevoegd - de blokken worden gebouwen, de lijnen worden wegen, mensen worden toegevoegd en de infographic komt tot leven.

infographic-3.png

Het wireframe helpt om eerst te focussen op de inhoud en daarna pas naar de vorm te kijken. Ontdaan van alle (leuke) toevoegingen en teruggebracht tot de essentie is het wireframe een onmisbare stap in het infographic proces.